Zawór EGR to urządzenie znajdujące się pomiędzy kolektorem ssącym i wydechowym, którego podstawowym zadaniem jest zapewnienie recyrkulacji spalin .
Dzięki zaworowi EGR część spalin jest ponownie wykorzystywana do kierowania ich z powrotem do komory spalania. Ta funkcja zaworu EGR ma na celu obniżenie temperatury spalania, dzięki czemu powstaje mniej zanieczyszczających gazów .
Umieszczenie tego zaworu we wszystkich silnikach wysokoprężnych iw wielu silnikach benzynowych nie jest kaprysem producentów. To naprawdę przepisy środowiskowe wymagają tych systemów recyrkulacji, które starają się zminimalizować wyrzucanie toksycznych oparów na zewnątrz generowanych przez obecne pojazdy.
Podstawowa praca zaworu EGR polega z definicji na większym lub mniejszym otwarciu zaworu w zależności od szeregu parametrów takich jak nacisk na pedał gazu, temperatura czy obroty silnika. W ten sposób dostaje się większa lub mniejsza ilość spalin.
Ponieważ spalanie generuje węgiel, możliwe jest, że to urządzenie może gromadzić nadmiar węgla, który kończy się zatkaniem zaworu . Zwykle dzieje się tak, gdy recyrkulujące gazy nie poruszają się z wystarczającym ciśnieniem i prędkością lub wystarczająco długo.
W takich przypadkach węgiel powoduje zabrudzenie lub nawet zablokowanie zaworu EGR.
Zwykle dzieje się tak, gdy pojazd jeździ tylko po mieście, ponieważ EGR działa tylko wtedy, gdy silnik jest rozgrzany, a pedał przyspieszenia jest lekko wciśnięty .
Krótkie przejazdy w mieście nie uruchamiają recyrkulacji, a węgiel odkłada się w kolektorze dolotowym oraz w pozostałych przewodach aż do zatkania zaworu.
Jakie mogą być objawy zatkanego zaworu EGR? Awarie zatkania mogą spowodować całkowite otwarcie lub całkowite zamknięcie zaworu. Tak czy inaczej silnik miałby problemy ze spalaniem:
Mając na uwadze, że zatkany zawór EGR to jedna z najczęstszych usterek w samochodach w okresie gwarancyjnym, w wielu przypadkach wystarczy przeczyścić zawór z karbonu, aby znów działał poprawnie .
W przypadku zaworów mechanicznych czyszczenie jest stosunkowo proste. Elektronika jest jednak trudna do czyszczenia, dlatego zwykle je wymieniamy.
Z drugiej strony istnieją też miejskie legendy, które zalecają obejście zaworu. Bardzo często czyta się na wielu forach internetowych, na których zaleca się odłączenie go.
Ale co się stanie, jeśli zawór EGR zostanie ominięty? Nie uzyskasz więcej mocy ani nie zmniejszysz zużycia paliwa, ale sprawisz, że Twój samochód będzie bardziej zanieczyszczał środowisko. Dlatego unieważnienie nie ma sensu .
Na naszej stronie znajdziesz szeroką gamę zaworów EGR w bardzo konkurencyjnej cenie.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące jego czyszczenia lub wymiany, możesz się z nami skontaktować.